وب سایت اطلاع رسانی چالوس

اطلاع رسانی چالوس؛کانال تلگرامی چالوس؛معروف ترین کانال تلگرام؛تلگرام کانال؛کانال چالوس؛وبلاگ چالوس؛وب سایت چالوس؛شهرستان چالوس؛خبر چالوس؛چالوس؛روستای چالوس؛منطقه چالوس؛شهر چالوس؛اطلاع رسانی هوشمند؛

وب سایت اطلاع رسانی چالوس

اطلاع رسانی چالوس؛کانال تلگرامی چالوس؛معروف ترین کانال تلگرام؛تلگرام کانال؛کانال چالوس؛وبلاگ چالوس؛وب سایت چالوس؛شهرستان چالوس؛خبر چالوس؛چالوس؛روستای چالوس؛منطقه چالوس؛شهر چالوس؛اطلاع رسانی هوشمند؛

در نشست هم‌اندیشی فرهیختگان و نخبگان چالوس بررسی شدفقدان کارهای فرهنگی در چالوس تا رشد ناکارآمد شبکه‌های اجتماعی


در نشست هم‌اندیشی فرهیختگان و نخبگان چالوس بررسی شد

فقدان کارهای فرهنگی در چالوس تا رشد ناکارآمد شبکه‌های اجتماعی

نشست هم‌اندیشی جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، رسانه، فرهیختگان علمی، سیاسی، مذهبی و ورزشکاران چالوس با فرماندار، امام جمعه و مدیران دستگاه‌های اداری و اجرایی برگزار و موانع و مشکلات حوزه‌های مختلف واکاوی شد.


در نشست هم‌اندیشی جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، رسانه، فرهیختگان علمی، سیاسی، مذهبی و ورزشکاران چالوس که شامگاه پنجشنبه در هتل گلسار این شهرستان برگزار شد، افرادی به‌نمایندگی از اقشار مختلف طی سخنانی مسائل و مباحثی پیرامون مشکلات و موانع فراروی موجود به‌هر حوزه را مطرح کردند.


*تحت‌الشعاع قرار گرفتن خبرنگار در شبکه‌های اجتماعی

یکی از نمایندگان اصحاب خبر شهرستان چالوس با انتقاد از اینکه در حال حاضر فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی خبر و خبرنگار را تحت‌الشعاع خود قرار داده است، اظهار کرد: بسیاری از مدیران گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی در شبکه‌های اجتماعی به‌نوعی خود را خبرنگار دانسته و به خود اجازه می‌دهند که از مدیران و مسؤولان عملکرد خواسته و در قالب مناظره و گفت‌وگو به بیان مشکلات شهر بپردازند.

وی با اشاره به اینکه امروز خبرنگاران واقعی رو به فراموشی هستند، متذکر شد: در سال‌های گذشته خبرنگاران به‌عنوان بازوان مدیران بوده و دوشادوش آنها در تمام صحنه‌ها حضور داشتند، اما امروز آن‌همه زحمت ناچیز گرفته شده و مدیران و مسؤولان دستگاه‌های اداری و اجرایی با انجام مصاحبه در این فضاهای مجازی از پاسخ‌گویی اصولی به اصحاب رسانه و خبر سرباز می‌زنند که زنگ خطری برای اصحاب رسانه و قلم محسوب می‌شود. 

( البته  خبرنگار و خبر گزاری  واقعی آن است که با تامین اخبار موثق و مفید فراخور حال جامعه  با وجود کانال های تلگرامی  غیر رسمی بتواند مردم را به سمت خود بکشاند )

*جایز نبودن دعوت سلیقه‌ای از خبرنگاران

وی دعوت سلیقه‌ای برخی از مدیران از خبرنگاران در جلسات و نشست‌های ویژه ادارات مرتبط را از دیگر دغدغه‌های خبرنگاران خواند و گفت: بسیاری از خبرنگاران بدون هیچ چشم‌داشتی خود را موظف به انعکاس اخبار و عملکردهای ادارات می‌دانند و این شایسته نیست که این مدیران به‌صورت سلیقه‌ای از خبرنگارانی که بدون تقبل هیچ زحمتی در منازل خود با کپی‌برداری از اخبار فعالان رسانه استفاده کرده، دعوت کنند و حق دیگر خبرنگارانی که علاقه‌مند به انتشار اخبار هستند ضایع شود.

*انتقاد از عدم فرهنگ پذیرش معلولان در جامعه

مسؤول انجمن نابینایان غرب مازندران نیز در این نشست مشکل اشتغال و عدم فرهنگ پذیرش معلولان در جامعه را مهم‌ترین دغدغه این قشر عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی که ایجاد شغل و درآمد برای افراد سالم نیز محسوس نیست مشکلات معلولان در این‌باره مضاعف است.

باهره اسلامی خواستار ایجاد بازارچه دائمی برای استفاده و ایجاد اشغال و درآمد برای افراد معلول شد و اظهار کرد: اگر بازارچه‌ای در اختیار این قشر قرار بگیرد حتی با حمایت و همکاری خانواده‌ها می‌توان محصولاتی را در این بازارچه عرضه کرده و درآمد حاصل از آن را برای افراد معلول استفاده کرد.

*مناسب‌سازی محیط و تسهیل در سیستم بانکی

وی مناسب‌سازی فضای شهری را برای استفاده معلولان ضروری خواند و افزود: فرد معلول نیز مانند هر فرد عادی حق حیات دارد و باید فضا و شرایط را برای استفاده وی مهیا کرد.

رئیس هیأت ورزشی نابینایان غرب مازندران با اشاره به اینکه فرهنگ پذیرش معلولان در این منطقه پایین است، گفت: یکی دیگر از درخواست‌های نابینایان فراهم کردن سیستم ATM گویا در بانک‌ها است تا این قشر نیز بتوانند به‌راحتی از عهده کارهای بانکی خویش برآیند.

*کتابخانه چالوس محل برآوردن نیازهای فرهنگی

عضو شورای شهر چالوس نیز با اشاره به اینکه محل کتابخانه فضایی علمی و فرهنگی است، گفت: اداره کتابخانه‌های عمومی چالوس دارای ظرفیت مناسبی بوده و با داشتن بخش‌های مختلف و امکانات مناسب می‌تواند بسیاری از نیازهای فرهنگی اعضا را فراهم کند.

ویدا صیادی‌نژاد با بیان اینکه خیران کتابخانه‌ساز چالوس با حمایت‌های ویژه از کتابخانه‌های عمومی چالوس به‌نوعی همکاری مستمری با این نهاد دارند، افزود: با حمایت‌ها و مساعدت‌های اعضای این انجمن اقدامات خوبی در بخش ویژه نابینایان و ناشنوایان کتابخانه عمومی چالوس صورت گرفت.

*نبود امکانات سخت‌افزای و سالن ویژه تئاتر

مسعود پورمرادی نیز به‌نمایندگی از تئاتر و نمایش شهرستان چالوس با اشاره به موفقیت‌ها و رتبه‌های خوبی که بخش نمایش شهرستان در سطح استان و کشور کسب کرده است، گفت: از جمله دغدغه‌های گروه نمایش و تئاتر چالوس نبود امکانات سخت‌افزای و سالن ویژه و استاندارد تئاتر در این شهرستان است.

وی ظرفیت هنری شهرستان چالوس را ستودنی خواند و افزود: اگر انگیزه برای انجام کار در هنرمندان ایجاد شود قطعاً آنها نیز کارهای ارزشی خوبی را ارائه می‌دهند.
 

* عدم توجه و دیده نشدن ورزشکاران از سوی مسؤولان

جعفر شمس‌ناتری نیز به‌نمایندگی از ورزشکاران شهرستان چالوس خواستار حمایت و توجه مدیران و مسؤولان به ورزشکاران شد و گفت: از جمله نگرانی‌های ورزشکاران عدم توجه و دیده نشدن است و در این‌باره سختی‌ها و آزارهای زیادی را متحمل می‌شوند.

*کمبود فضای آموزشی در چالوس

معاون آموزشی آموزش و پرورش شهرستان چالوس نیز در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: آموزش و پرورش دستگاه مولد نیروی انسانی است که بالاترین سرمایه در هر کشور به‌شمار می‌اید.

مهرزاد باروج با تأکید بر اینکه توسعه پایدار در هر کشوری به‌آموزش و پرورش آن بستگی دارد، افزود: هر قدر کیفیت آموزش و پرورش ارتقا پیدا کند بدون شک توسعه پایدار نیز در آن جامعه رقم می‌خورد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش چالوس به رسالت سنگین این نهاد در جامعه اشاره کرد و گفت: اگر چه درصدی زیادی از مشکلات مطرح شده در این نشست در آموزش و پرورش قابل پی‌گیری است اما با توجه به رسالت سنگین آموزش و پرورش باید دانست که این نهاد به‌تنهایی تحمل بار سنگین مشکلات را ندارد و نیازمند همکاری و حمایت تمام دستگاه‌ها است.

وی با قدردانی از حمایت‌های مالی و معنوی مجمع خیران مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار شهرستان چالوس با انتقاد از فضای آموزشی موجود در این شهرستان اظهار کرد: اگر چه در مدارس شهرستان همه اقشار سنی مشغول به‌تحصیل هستند اما فضای آموزشی موجود خیلی مناسب نبوده و نیاز به شاداب‌سازی مدارس برای ایجاد انگیزه تحصیل و کسب مدارج عالی در دانش‌آموزان دارد.

*نامناسب بودن فضای آموزشی

روابط‌عمومی آموزش و پرورش چالوس نیز با گلایه‌مندی از وضعیت فضای آموزشی در شهرستان چالوس گفت: با توجه به فصل نام‌نویسی دانش‌آموزان در مدارس دغدغه‌ای که سبب شد تا خواسته خانواده‌ها برآورده نشود این است که به‌دلیل کمبود فضا مجبور به ثبت‌نام در مسافتی دورتر از محل سکونت می‌شوند.

حسین رمضانی در مورد مسأله اسکان فرهنگیان مسافر در مدارس شهرستان چالوس نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر 32 مدرسه بالغ بر 212 کلاس درس برای پذیرایی از مسافران فرهنگی آماده شده است اما مشکلی که در این‌باره وجود دارد نبود تابلوهای مربوط به آدرس و نشانی این مدارس است که سردرگمی مسافران و گردشگران را به‌دنبال دارد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه فعالیت‌ها و عملکردهای مدیران باید به اطلاع مردم و دیگر مسؤولان برسد، گفت: اگر فرمانداری چالوس بتواند سایت ادارات را با سایت خود مرتبط سازد به‌این ترتیب کار اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در حوزه ارائه عملکردها نیز سهل و آسان می‌شود.

لزوم ارتباط دو سویه با اقشار مختلف مردم

 فرماندار چالوس نیز در ادامه این نشست با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم اظهار کرد: یکی از برکات ماه رمضان این است که انس و الفت بین مردم و نگاه مهربانانه افراد نسبت به‌یکدیگر بیشتر می‌شود.

محمدناصر زندی با بیان اینکه از نگاه اجتماعی انجام کار خیر در این ماه بیشتر است، تصریح کرد: علاوه بر  تعبد الهی، انجام فرائض دینی، قرائت قرآن و نمازهای نافله هم‌نوعی و کمک و توجه به‌دیگران نیز در این ماه ملموس و مشهود است.

وی در مورد اهدافی که در این نشست دنبال می‌شد، خاطرنشان کرد: با ارتباط دو سویه از اقشار مختلف مردم می‌توان از مشکلات فراروی این افراد اطلاع پیدا کرد.

فرماندار چالوس با اشاره به  اینکه فرمانداری دستگاه اجرایی و هماهنگ کننده است افزود: ارائه نظرات و راهکارها با مدیریت درست می‌تواند زمینه‌ساز جرقه‌های مثبتی در حوزه‌های مختلف شود.

وی از ارتباط دوسویه در سایت فرمانداری چالوس خبر داد و اظهار کرد: فرمانداری در این سایت پاسخگوی مردم بوده و درخواست‌های افراد نیز پیگیری و بررسی می‌شود.

*ایجاد آرامش در قانون‌مندی مسائل

زندی خدمت‌رسانی به‌مردم را وظیفه هر فردی عنوان کرد و گفت: از زمان شروع به کار دولت تا کنون در زمینه‌های مختلفی فضای همدلی و ثبات ایجاد شد و آرامش خوبی در مسأله قانون‌مندی نیز ایجاد شد و مدیریت به شکلی درآمد که همه کارها و اقدامات ساماندهی قانونی و بر اساس ضوابط پیش رفت.

فرماندار چالوس جلوگیری از ساخت و سازهای بی‌رویه را از دیگر دستاوردهای دولت خواند و افزود: با ساماندهی در این حوزه عدالت به‌شکل خوبی برقرار شد و بدون شک تبدیل فضای هرج و مرج به‌فضای قانونمند اگرچه درگیری‌ها و تنش‌هایی  را به‌دنبال دارد اما در بلندمدت تأثیر گذار بوده و به‌نفع آینده کشور است.

*سطحی‌نگری عامل آسیب به پیکر جامعه

این مسؤول سطحی‌نگری برخی از افراد را عامل آسیب به پیکر جامعه دانست و تصریح کرد: سلامت مدیران و کارکنان برای ما بسیار مهم است و هر گونه رانت‌خواری و سوء استفاده‌های مالی پذیرفته نیست.

زندی استفاده از همه ظرفیت‌ها و تفکرات را ضروری عنوان کرد و افزود: از نظرات کارشناسانه و درست افراد استقبال می‌شود  که البته این ضوابط نیز در چهارچوب محدودیت‌ها و قانون قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن را دارد.

*رسالت خبرنگاران در مقابل انعکاس اخبار

وی در ادامه با بررسی مشکلات مطرح شده در این نشست در مورد بحث اطلاع‌رسانی در فضاهای مجازی خواستار صحبت مدیران با مراجع رسمی شد و گفت: اصحاب رسانه در قبال انعکاس اخبار مسؤولیت دارند زیرا با انعکاس اخبار اثراتش در همه‌جا فراگیر می‌شود.

فرماندار چالوس کار خبرنگاران را حساس دانست و تصریح کرد: اگر خبری به اشتباه تکثیر شود به شخصیت افراد لطمه زده و به تشکیلات و گروهی آسیب جدی می‌رساند بنابراین هر گونه دقت عملی در این زمینه ضروری است.

*عدم قابلیت پیگیری انتشار اخبار غلط در فضاهای مجازی

وی انتشار خبر غلط در فضاهای مجازی را کاری ناشایست دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه مدیران این گروه‌ها و کانال‌ها شناخته شده نیستند بنابراین در صورت درج اخبار کذب قابلیت پیگیری نیز ندارد.

زندی با اشاره به مسؤولیت خطیر اصحاب خبر بیان کرد: شاید برخی از اصحاب خبر بخواهند با ایجاد تشویش اذهان عمومی فضای جامعه را آلوده کنند اما یک خبرنگار صادق و امین بجای سیاه‌نمایی می‌تواند در آرام‌سازی فضای کشور  نقش داشته و با پوشش خوب اخبار از ایجاد التهاب در بستر و فضای موجود بکاهد.

*مدافع حقوق اصحاب رسانه هستیم

وی با اعلام اینکه مدافع حقوق اصحاب رسانه هستیم، افزود: چالوس شهری فرهنگی است و فضا و پتانسیل در آن به اندازه‌ای است که می‌توان از ظرفیت این قشر بهره جست.

فرماندار چالوس با بیان اینکه منکر استفاده از فضاهای مجازی نیستیم گفت: امروزه چون این فضاها ابزاری است که به‌صورت جدی در حال فراگیر شدن است، بنابراین باید مدیریت شده هدایت شود و افرادی‌که این گروه‌ها را تشکیل می‌دهند نیز بر اساس چهارچوب و مقررات اصولی مشکلات مطرح شده را بررسی کنند.

* عدم غفلت از حق و حقوق معلولان و  نابینایان

وی در ادامه با اشاره به درخواست نماینده قشر معلولان و نابینایان مبنی بر ایجاد بستر برای حضور آنها در جامعه غفلت از حق و حقوق معلولان و به‌ویژه نابینایان را در خور شأن این قشر ندانست و گفت:  در راستای فضاسازی مناسب برای این افراد هم مردم و هم شهرداری موظف به فراهم کردن شرایط برای آنها هستند.

زندی با تأکید بر اینکه باید در زمینه خواسته‌های به‌حق معلولان و نابینایان فرهنگ‌سازی اصولی صورت بگیرد، افزود: همه باید بدانند که افراد معلول نیاز به دلسوزی ندارند بلکه باید زمینه را به شکلی فراهم کرد که معلولان به توانایی‌های خود باور داشته و سعی در استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها کنند.

*فرهنگ‌سازی برای فضاسازی معلولان

وی تأکید کرد: فرهنگ‌سازی جهت استفاده از فضاهای مختلف برای نابینایان و اهتمام ادارات مختلف برای همکاری در رفت و آمد این قشر و همچنین تجهیز بانک‌ها برای ارائه خدمات مختص این قشر از جمله اموری‌است که باید مورد توجه قرار گیرد.

*اختصاص زمین برای مجتمع فرهنگی هنری در چالوس

فرماندار چالوس در مورد مسأله پروژه مجتمع فرهنگی شهرستان چالوس که سال‌ها است بر سر زبان‌ها جاری است نیز بیان کرد: احداث مجتمع فرهنگی که دغدغه چندین ساله این شهرستان است و به‌دلیل اهیمت آن سه سال متوالی برای آن اعتبار گذاشته می‌شود اما به‌دلیل فقدان زمین برای احداث این ساختمان همچنان ابتر باقی مانده است.

این مسؤول خواستار حمایت برای تهیه و اختصاص زمین به این امر بسیار مهم فرهنگی در شهرستان چالوس شد و اظهار کرد: استفاده از ظرفیت خیران و افراد متمکن برای انجام این پروژه‌ها لازم و ضروری است چرا که در صورت اختصاص زمین برای این پروژه می‌توان در زمینه احداث مکان با سرعت بیشتری وارد کار شد.

*جایز نبودن عدم استفاده از ظرفیت هنرمندان غرب مازندران

زندی با اشاره به مرکز فرستنده رادیویی در منطقه رادیو دریای چالوس خاطرنشان کرد: با وجود استقرار این مرکز در شهرستان چالوس از ظرفیت هنرمندان غرب استان استفاده نمی‌شود و این مسأله تا اندازه‌ای سبب شد تا گویش مردم غرب استان مازندران در اجرای برنامه‌ها نادیده گرفته می‌شود و تسلط زبان شرق استان بر این ناحیه حاکم است.

وی با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت غرب استان برای اجرای برنامه گلبانگ ساحل استفاده شود، بیان کرد: علاوه بر فرستنده رادیویی اجرای برنامه‌های تلویزیونی نیز در یک‌سال اخیر در این مرکز فراهم شد که در صورت تأمین منابع مالی و اعتباری از این پس بسیاری از برنامه‌های ویژه تلویزیونی نیز در این مکان قابلیت اجرایی دارد.

*کاهش آسیب‌های اجتماعی با برنامه‌ریزی از پایه

فرماندار چالوس در پاسخ به مشکلات نماینده حوزه جوانان شهرستان چالوس نیز بیان کرد: با توجه به اینکه جوانان و نوجوانان آینده‌سازان این کشور هستند بنابراین باید از پایه و اساس برای این قشر برنامه‌ریزی کرد.

این مسؤول با ابراز نارضایتی از وضعیت اجتماعی کشور عنوان کرد: با توجه به آمارهای زننده مربوط به آسیب‌های اجتماعی باید تمام تلاش خود را برای برون‌رفت و پیشگیری از این معضلات به‌کار بست و در این‌باره باید با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها و جوانان با پدیده شوم آسیب‌های اجتماعی به‌مقابله برخاست.

*شناسایی نیازها و ظرفیت‌سنجی برای انجام اقدامات مثبت

زندی در پایان با اشاره به درخواست‌ها و نیازهای مردم و مدیران برای انجام پروژه‌های متفاوت در این شهرستان گفت: نباید تنها منتظر استفاده از ظرفیت دولت بود و در این‌باره باید از ظرفیت بخش‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران بود که مصداق این تقاضا نیز در سال گذشته که بدترین سال مالی دولت بود به‌بار نشست چرا که با وجود تمام تنگناها کارها و پروژه‌های خوبی انجام شد و سعی دولت نیز بر این است که در شرایط نامساعد کنونی باید دنبال اقدام و عمل بوده و بر اساس نیازها و ظرفیت‌سنجی شاهد اقدامات مثبتی در کشور بود.

*نقد منصفانه و پرهیز از دامن زدن به شایعات

امام جمعه چالوس با اشاره به اینکه انتقاد از دولت و نظام همواره وجود دارد، اظهار کرد: نشست هم‌اندیشی با هر قشر باید مختص همان گروه بوده تا با به چالش کشیدن مشکلات آنها بتوان گوشه‌ای از آن را برطرف کرد.

حجت‌الاسلام محمدمهدی راشدی‌نوری با تأکید بر اینکه جلسات انتقادی باید با رعایت حدود و ادب برگزار شد، افزود: اشکالی در زمینه مطرح کردن ایرادات وجود ندارد، اما نباید به شایعات و دروغ پراکنی‌ها دامن زد و به‌خاطر نقدهای نسنجیده تحت تأثیر قرار گرفت.

وی گفت: اگر افراد در بیان مشکلات خالص بوده و مدیران نیز با نیت پاک آنها را واکاوی و بررسی کنند و با اعمال نظرات دلسوزانه و خالصانه به آنها بنگرند بدون شک اثرگذاری آن بیشتر می‌شود.

*استمرار هم‌اندیشی‌ها و کسب نتیجه در بلندمدت

به گزارش فارس، چنین نشست‌هایی بهترین راه کار برای مشارکت نخبگان و اهل نظر شهرستان در حل مشکلات بوده و این‌گونه جلسات فرصت مناسبی برای ارائه راهکارهایی برای رفع موانع موجود است.

تلاش برای استمرار این نشست‌ها در بلندمدت تأثیرگذار است چرا که اگر نخبگان، فرهیختگان و صاحبان فکر و فرهنگ پای کار نباشند توسعه و پیشرفت همه‌جانبه میسر نخواهد بود چرا که این اقشار سرمایه‌های فرهنگی کشور محسوب شده و جمع‌شدن آنها به‌دور یکدیگر با هر سلیقه و گرایشی و تنها با رویکرد پیشرفت و توسعه شهرستان در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی و اجتماعی با نگاه ویژه به شعار سال بسیار نقش‌آفرین است.

*بهره‌گیری از افکار صاحب‌نظران و تمرین سعه صدر در مدیران

علاوه بر موارد ذکر شده حضور نخبگان، فرهیختگان و اقشار مختلف تأثیرگذار در این نشست‌ها و بیان موانع و مشکلات آنها در حضور مدیران و مسؤولان دستگاه‌های اداری و اجرایی  میدانی برای تمرین سعه صدر و بالارفتن سطح تحمل مدیران، پذیرش نقدهای منصفانه و بهره‌گیری از افکار و ایده‌های صاحب‌نظران محسوب می‌شود.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.